TLDR

TLDR

Az iskolaőr kérdés – egy komplex társadalmi probléma valószínűleg teljesen elégtelen tüneti kezelése

2020. július 21. - Julius Riviera

Idézet:

„Azok a diákok, akik az iskolában ok nélkül verik, alázzák, fenyegetik, kifosztják a társaikat, és akiknek a szülei minden vélt sérelem esetén csapatostól rontanak be az osztályterembe vagy igazgatói irodába tanárt verni, szinte kizárólag cigányok.

A legfőbb ideje, hogy ezek ellen védekezzen a közösség. Mivel az agresszív cigány kizárólag az erő nyelvét érti, ezt is kell beszélni vele. Csak addig hőzöng, amíg egy hozzá képest fizikai fölényben lévő másik ember alaposan meg nem leckézteti. Onnantól kezdve meglapul, mert alapjában véve - és ha egyedül van - gyáva. Meg kell állítani a garázdálkodásukat a társadalmi élet minden területén.”

Forrás: https://www.gyakorikerdesek.hu/kultura-es-kozosseg__egyeb-kerdesek__2879241-szerintetek-mi-lehet-az-oka-az-olyan-merteku-agresszionak-az-iskolakba-hogy-isk

Ezzel a véleménnyel egyetlen, de jelentős gond van: a probléma sajnos többdimenziós, tehát a felsorolt, teljes mértékben sérelmesnek és kifogásolhatónak tekinthető esetekre nincs, és az iskolaőr jelenléte sem fog kínálni komplex, teljes körű megoldást – tehát olyat, hogy a probléma korábban volt és most már nincs, béke és kacagás van. Mivel korábban, iskolaéveim alatt bőségesen voltam kitéve iskolai bántalmazásnak, általános iskolában és középiskolában egyaránt, néhány pontban felsorolom mi fog történni a valóságban - nyilván nem minden helyen. Azaz mennyire hamis az a feltételezés, hogy az iskolaőr majd azonnal, teljes mértékig rendet fog teremteni az adott iskolában, maradéktalanul és visszavonhatatlanul. És hogy az amúgy szükségszerű bevezetésnek egyáltalán nem lesznek hátrányai, és a rendszernek hátrányos következményei. De, bőségesen lesznek, mivel az agresszió nem fog megszűnni. Nézzük ezeket:

  1. A konfliktusok, a verekedések, a leszámolások a diákok között iskolán kívüli helyszínekre tevődnek át. Ez egyáltalán nem újdonság, engem is úgy vertek meg többször, és szorítottak gázpisztolyt a fejemhez, hogy ezek a remek események az iskola melletti "parkban" történtek. Sőt: a „külső helyszínek” még jobb lehetőséget adnak az erőszakra, illetve a ma már nagyon divatos dokumentálásra is, tehát a szerencsétlent, akinek épp szétbasszák a pofáját, még fel is veszik, sőt az eseményt akár élőzik is. Mit fog tudni ezzel tenni az iskolaőr? Kurvára semmit. Sőt, az agresszorok számára kifejezetten prominencia-növelő lesz, ha a verekedést meg tudják szervezni iskolán kívül. Ennek persze semmi de semmi köze nem lesz ahhoz, ami egy párbajra lenne érvényes. Fekszik – rúgni. Messze kisebb a rizikó, mint a suliban, a húgyoldában, nemde? Mindez olyan helyen, ahol persze térfigyelő kamera sincs.
  2. Az iskolaőr hatásköre az iskolán belül marad. Tehát, az igazán agresszív férgek a kiszemelt tanárokat iskola után fogják elkalapálni, és megfelelő előkészülettel: tehát például vesznek (lopnak, bugáznak) kámzsát, így a tanár bácsi vagy néni sem fogja elsőre levenni, mikor ütik, hogy melyik csávó, meg annak a spannjai tüsténkednek nyolc napon túl gyógyuló sérülések létrehozásában, leszabályozási fordulatszámon forgatva a bézbólütőt. Vagy a kiscsalád férfitagjai, mert a kis pujáró Rodrigó megint bukott öt tárgyból. Ugyanígy nem fogja tudni megakadályozni az iskolaőr azt sem, hogy a tanár számára valamilyen, de mindenképpen jelentős anyagi kárt okozzanak az iskola területén kívül, mint például autójának mind a négy kerekéhez egy-egy 100-as szög betámasztása, menetiránynak megfelelően, vagy a kromofág kreatív felhasználása. Pont úgy, mint előzőleg: mivel a feszültség megmarad, annak kifejeződési helye fog változni.
  3. Az 1.) pontban felsoroltak folyományaként, az igazi antiszociális agresszív féreg kölykök azon fognak versenyezni, hogyan tudják a kiszemelt áldozatot az iskola területén provokálni támadásra: így önmagukat bántalmazottként beállítva, az iskolaőrt ráállítva a kiszemelt áldozatra. Ebben a kölykök nagyon kreatívak lesznek – az ilyen férgek az én időmben is azok voltak. Ezek a konspirációs kompetenciák pedig remekül használhatók lesznek majd a börtönélet során is. Erre mindjárt visszatérek.
  4. Összehangolt akciók: ugyancsak megtehetik azt, hogy amennyiben az iskolában kell a támadást végrehajtani, akkor két támadást csinálnak, egyiket falból úgymond. Amíg az iskolaőr a „kamu” verekedésnél beavatkozik (lásd. 3.) pont a manipulációról), addig a „valós” támadás során verik szarrá azt, aki ellen a balhé irányult. Plusz ha rá lehet verni, hogy ő volt a támadó, az az igazán frankó. Mindez megtetézve azzal, hogy suli után még egyszer szétütik a pofáját a parkban mondjuk.
  5. A vamzer mint viselkedési mód, egyben a börtönkultúra ezen elemének megjelenése az iskolákban. Bármely gyerek, aki jelent az iskolaőrnek bármit, vagy csak ebbe a gyanúba keveredik, az vamzer lesz, tehát kvázi bármely agresszív klikk támadási célpontjává fog válni, csak azért, mert jogos problémáival az erre kijelölt személyhez,mert fordulni. Tehát például Pistike elmegy az isirendőr bácsihoz, onnantól nem csak Árpádék fogják ütni az osztályból, hanem Omárék is a másik osztályból, meg Raffaelék is egy harmadikból, mivel járt a pofája, borított. Vamzer geci! Megtehető az is, hogy valakire ráfogják hogy vamzer - valós és virtuális térben történő rágalmazás egyaránt mehet - a továbbiakat pedig lásd. előbb.
  6. Testi agresszió átalakítása azzal való fenyegetéssé, a frájer anyagi kihasználása érdekében. Tehát, iskolában nem verekszünk, gondolja Árpika és bandája, hanem ráállunk a védelmi pénz beszedésére klotyóhasználatért, meg amiért még az eszükbe jut. A delikvens mehet az őr bácsihoz, tanú ugye nincs, úgy intézzük a dolgot – majd a beosztását megkapja suli után, lásd. 1.) pont. Itt a "social engineering" (pszichés manipuláció) terén ügyes, a holdudvarukban erős mint a bika, és hülye mint a fasz jellegű haverokkal rendelkező kölykök számára fog állni a zászló. Volt belőle részem.
  7. Testi agresszió átalakítása kifinomult cyberbullying-á, ennek mennyiségének megnövekedése. Az iskolaőr kurvára nem fog tudni semmit kezdeni azzal, ha a kiszemelt áldozatról megalázó tartalmú ask.fm oldalt hoznak létre, megalázó eseményeket bemutató videókat készítenek, és ezeket megosztják. Mindez persze kombinálható a parki verekedéssel – hogy legyen folyamatosan „szórakoztató” alapanyag – meg a védelmi pénz beszedésével: ha csengetsz, levesszük a videót. Vagy nem. Mit tudsz tenni? Az iskolaőr semmit. Továbbiak: 6. pont.
  8. Nagyon valószínű, hogy az iskolaőri állás kifejezetten vonzó lehet olyan szadista, szociopata féreg felnőttek számára, akik minden vágya a nála gyengébbeket fegyelmezni – ettől áll fel ezeknek a férgeknek. Persze, itt mondhatod azt, hogy had üsse Árpikáékat, vagy Omárékat, azokért nem kár. Sajnos azonban Árpikáék és Omárék elég gyorsan rájönnek majd arra, hogy egy ilyen egyenruhába bújt szadista állattal van dolguk – és ekkor beindul a manipuláció, a hogyan csináljunk az áldozatból tettest, lásd. 3.) pont. Kész főnyeremény számukra, ha az iskolaőr beszopja: immáron megjavultak, és majd ők fognak „segítenek” megtalálni másokat, akik „veszélyesek”. Közben pedig mehet a háttérben a védelmi pénzes játék, meg az iskolán kívüli leszámolás. Az iskolaőr bácsi pedig élhet azokkal a testi fenyítési módszerekkel – megfelelően megoldva azok kivitelezését – amelyek nyomot nem hagynak, még ha erre okuk és joguk sincs. Ő az őr – ha jól keveri a lapokat, maga az Isten az iskolában – bármit megtehet. Meg is fogja tenni. Ha olvastad Ottliktól, az Iskola a határon-t, akkor kicsiben pontosan hasonló jöhet létre. Tehát vannak a iskolarendőr bácsi informális segítői, akik nagyon szépen alkalmazkodó fiataloknak tűnnek: azonban akiket kiszemelnek magunknak, bármit megtehetnek, és az áldozatok hiába fognak panaszra menni. Nyilván azért az említett könyvben leírt ilyen fajta "hatáskör-delegálást" nem lehet megvalósítani, mint a könyvbeli katonai reálgimiben, ahol ez kifejezett betörési módszer volt. De szerintem a fele is bőven elég. Ahogy az jól ismert, agresszív bűnözőből lesz a legjobb rendfenntartó - főleg ha a rendet felettesei szándékával saját igényére is szabhatja. Hát erre gondolok ennél a pontnál.
  9. Előfordulhat az is, hogy a példaként említett Arpiék, Omárék és Raffaelék összefognak: tehát úgy fogják csinálni a balhékat, hogy az iskolaőr bácsi fél év múlva lehetőleg hanyatt-homlok kérje az áthelyezését az iskolából, mert a problémákkal megküzdeni nem tud. Majd a holdudvarukban lézengő frájerekből beáldoznak párat: na és. Nyilván, az igazi nehéz gyerekek be fogják próbálni az iskolaőröket - akik jó részének viszont halvány elképzelése, nemhogy tapasztalata nem lesz arról, hogy valójában ezekkel a kölykökkel, és az általuk képviselt agressziót hogyan kéne leszerelni eredményesen, és főleg tartósan. Ez az 8. pont ellentéte.
  10. Az iskolaőr alkalmazása, mint negatív bélyeg lesz az iskolán. Az lesz az üzenete, hogy itt problémás gyerekek vannak, tehát ha választani lehet két iskolából, azok a szülők, akiknek érdeke és módjában áll a választás, mindent meg fognak tenni, hogy a gyerekük más, „iskolaőr mentes” iskolába járjon, amely pozitív státusjelző lesz, és egyben prominencia-kifejező tényező is lesz. A kisebb „agyiszintű” szülők esetében a következő kibaszottul érvényesnek gondolt összefüggést fogja majd a lerobbant CPU a fejükben összehozni: iskolaőr = cigányiskola. Ami persze messze nem lesz így igaz minden iskolára, ahol őr van, de az ilyen típusú döntések sokasága a spontán szegregációt fogja erősíteni. (Nem kívánok a szegregációról további véleményt megfogalmazni.)
  11. Továbbmenve, elképzelhető, hogy az iskolaőrök tevékenységéből származó jelentésekből statisztikák lesznek, amelyek közadatként elérhetők. Így a 10. pont folyományaként elképzelhető, hogy az iskolaválasztást nagymértékben befolyásolja majd, hogy X településen mondjuk 5 általános iskolából 4-ben van iskolaőr, és ezek közül az egyiknél 32, a másiknál meg 48 esetben kellett az adott tanév folyamán intézkedéseket foganatosítani. Amely szülő fontosnak tartja az iskolaválasztást, szerinted mely iskolába akarja majd adni a gyerekét? Kézzel, lábbal, kapcsolattal, kenőpénzzel fogja majd megpróbálni a legjobb, vagy a nézőpontjából legkevésbé hírhedt iskolába bejuttatni. Még inkább mint most, hiszen eddig nem volt ilyen, mostantól pedig explicit tudható lesz, melyik a "problémás" iskola. Helló szegregáció!
  12. Az iskolaőrök meg a pedagógusok fizetése igen közel lesz egymáshoz a poszt írásának időpontjában (2020. júliusa) rendelkezésre álló információk alapján. Képzelhetjük, hogy ez a tény mennyire fogja motiválni a tanárokat, hogy esetleg ne adják fel pályájukat – főleg ha fiatalabbak. Ezt úgy hívják: bérfeszültség.

Összefoglalva: iszonyatos feszültséget hoznak magukkal azok a diákok, akik aztán eljutnak oda, hogy szakmányban verik az áldozatokat, védelmi pénzeket szednek, elveszik a kaját, cigit, rágót, mobiltelefont, pénzt, bármilyen értéket, illetve esetleg már a tanárokat ütik az osztályban. Az iskolaőrre ebből a nézőpontból szükség is van. De látnunk kell azt, hogy ettől az agresszió nem fog csökkenni, hanem eltolódik időben és térben, illetve átalakul. De ettől még ugyanúgy meg fog maradni. Amit az iskolaőr jelenléte és hatásköre megoldani nem fog. Minimálisan növelni fogja a tanárok biztonságérzetét, az iskola területén belül, de semmi többet nem fog tenni a jelenlétük. A keletkező problémákat pedig felsoroltam.

A bejegyzés trackback címe:

https://tldr.blog.hu/api/trackback/id/tr1116040468
süti beállítások módosítása